איך בונים תוכנית עסקית?

"תכנית עסקית" הוא מושג וותיק בעולם העסקים, אשר משלב את האסטרטגי ואת הטקטי. זהו כלי עזר חשוב, במצבים רבים. כמובן, בכדי להפיק מכך את מרב התועלת, יש לדעת להכין תכנית כזו באופן נכון ויעיל. כיצד עושים זאת?

כיצד ניגשים לכך?

מידת הניסיון של מנהלים בעסקים עם נושא התוכנית העסקית, משתנה מאדם לאדם. כל אוסף מנהלים בראש חברה, גם הוא מיוחד במינו, עם הידע והניסיון המשותף שלהם. לכן שאלה ראשונית חשובה, היא מי יכין או יכינו את התוכנית? ניתן כמובן לרכוש ידע וניסיון באופן עצמי. למשל באמצעות קריאת מדריך מקיף לבניית תוכנית עסקית לחברות סטארט אפ, אשר ממחיש יישום נושא זה בחברות כאלה במיוחד. עם זאת, המומלץ ביותר, הוא להסתייע לשם כך בשירותי חברת ייעוץ מנוסה כגון טרגו. תכנית עסקית היא נקודת מוצא לפעילויות המשך כל כך קריטיות לעתיד העסק, שזו תהיה בהחלט השקעה משתלמת, אשר תחזיר את עצמה.

שלבי בניית התוכנית

תכנית עסקית עשויה להיכנס לפרטי פרטים רבים ושונים. אך בגדול, כך בונים אותה וזה הוא המבנה האופייני:

  • הבנת המטרות – ראשית, יש להגדיר בבירור למה מיועדת התוכנית. האם היא למטרות פנימיות של קידום העסק עצמו או שהיא מיועדת להצגה למשקיעים חיצוניים?
  • תקציר התוכנית – תכנית עסקית תתחיל בתקציר, אשר יקל על התמצאות מהירה בה.
  • הצגת העסק – סעיף שיציג בפשטות את העסק, מבחינת שנת הקמה, מי הקים אותו, המנהלים והעובדים העיקריים, נכסי העסק המרכזיים, מקורות המימון שלו, תמצית ההיסטוריה שלו ועוד.
  • ניתוח שוק – הצגת השוק בו העסק פועל במצבו הנוכחי, כולל המתחרים העיקריים והמגמות שנראות בשוק זה. כאן ניתן להתייחס גם להזדמנויות עסקיות ואף לסיכונים אפשריים שהשוק מציג.
  • תיאור מוצרים ושירותים – תיאור וניתוח עסקי של המוצרים והשירותים שאתם מציעים.
  • תכנון כספי – התכנון הכספי חשוב במיוחד, מאחר שהמטרה בעסקים היא הרווח. כאן יקבלו ביטוי בין השאר, היבטים שונים של ניתוח המצב הכספי של העסק בעבר וגם צפי לעתיד (למשל היקפי הכנסות והוצאות צפויים). תמחור מוצרים ושירותים, הוא היבט קריטי ומורכב בפני עצמו. לכן, מתאים אפילו להפריד אותו לסעיף נפרד בתוכנית העסקית. כמו כן, ניתוח ותכנון תזרים המזומנים משמעותי מאוד (מאחר שלא נכון להסתכל רק על הוצאות והכנסות).
  • תיאור הקהל – תיאור קהל היעד שלכם כעסק.
  • שיווק – פרק בתוכנית העסקית, אשר מרחיב לגבי אסטרטגיה ושיקולים בשיווק. נושא זה, הולך יד ביד עם ניתוח קהל היעד למוצרים. למשל בהקשר של השאלה, היכן נמצאים הלקוחות הפוטנציאליים, בערוצים שניתן לפנות דרכם. אולי למשל ברשתות חברתיות.

 

 

מעבר לנקודות אלה, ניתן לכלול בתוכנית העסקית התייחסות לנושאים נוספים. למשל מיצוב ומיתוג. כמו כן, ניתן להרחיב או לצמצם סעיפים שונים מאלה שהזכרנו, בהתאם לאופי העסק ולמטרות התוכנית. כלומר, המבנה שהצגנו הוא רק מבנה בסיסי אופייני. מחד, כדאי להתחיל ממנו. אך מאידך, אינכם מחויבים להסתפק רק בו.

עוד על טרגו

חברת הייעוץ טרגו שהזכרנו קודם (Targo consulting) עוסקת בייעוץ עסקי מאז שנת 2012. היא מסייעת לעסקים מסוגים רבים, החל משלבי פעילות מוקדמים והקמה ועד לחברות מבוססות וגם וותיקות. טרגו מנוסה במגוון תעשיות ותחומים עסקיים ובין השאר, היא מתמחה בסיוע ליזמים, סטארט אפים וחברות טכנולוגיה. הייעוץ מותאם עבור כל עסק ולכל לקוח מוקצה מומחה של החברה, אשר ילווה אותו לאורך כל הדרך ויסייע לו להשיג את יעדיו העסקיים.

לסיכום

בנייה מסודרת של תוכנית כזו, היא המפתח להפקת מלוא התועלות ממנה. תשיגו זאת, אם תפעלו לפי ה-best practices שהזכרנו כאן ותסתייעו ביועצים איכותיים כגון טרגו.