איך בודקים כדאיות כלכלית לעסק?

כבעל עסק, חשוב לבחון באופן קבוע את הכדאיות הכלכלית של העסק, כדי להבטיח את הצלחתו לאורך זמן. בעידן של תחרות הולכת וגוברת, אינפלציה וכן תנאי שוק מהקשים על בעלי עסקים, בדיקה כמו זו היא בדיקה הכרחית. כיצד מבצעים אותה? ביחד עם היועץ יוסי שינובר גיבשנו בעבורכם את כל הדגשים החשובים, לטובת בדיקה המתבצעת ברמה הגבוהה ביותר.

ניתוח הוצאות לצד הכנסות

על מנת לבחון את הכדאיות העסקית צריך קודם כל להתחיל בניתוח של ההוצאות לצד ההכנסות. מדובר בפעולה שתאפשר לכם כבעלי העסק לקבל תמונה מדויקת אודות הביצועים הפיננסיים של העסק, ואף יכול לעזור לטובת זיהוי של תחומים שבהם ניתן לצמצם את ההוצאות, כפי שמסביר יוסי שינובר. הניתוח הזה צריך להתבצע לתקופת זמן מוגדרת, כגון חודש או רבעון. לניתוח מעמיק, צריך לבדוק כי הנתונים כוללים את כל מקורות ההכנסה ואת כל ההוצאות, לרבות הוצאות תפעול, הוצאות שיווק והוצאות כוח אדם. השוו את ההכנסות וההוצאות, וחפשו אי התאמות או תחומים שבהם תוכל לשפר את הביצועים הפיננסיים של העסק. לאחר שבדקתם את כלל הנתונים, בדקו את הרווחיות של העסק על ידי הפחתת ההוצאות מההכנסות. אם התוצאה חיובית, העסק מניב רווח, ובמידה והתוצאה איננה מאוזנת, העסק אינו מניב רווחים, ועל כן יש צורך בפעולות נרחבות על מנת לייצב אותו, כמו למשל צמצומים. על ידי ביצוע ניתוח הוצאות והכנסות באופן קבוע, תוכלו לעקוב אחר הביצועים הפיננסיים של העסק, ולקבל החלטות מושכלות המבוססות על נתונים.

בחינת שולי הרווח

בחינת שולי הרווח מאפשרת לכם לקבוע את  כדאיות כלכלית של עסק מאחר והיא מספקת תובנות לגבי יכולתו של העסק לייצר רווחים, ביחס להכנסות. שולי רווח גבוהים נחשבים לסימן חיובי, מאחר והם מעידים על כך שהעסק משתלם כלכלית ויש מקום להשקיע בצמיחה ושיפור. לעומת זאת, יוסי שינובר יועץ עסקי מציין כי שיעור רווח נמוך מעיד על כך שהעסק מתקשה לייצר מספיק רווחים כדי לכסות את הוצאותיו, ואולי יצטרך לנקוט בצעדים לשיפור הביצועים הפיננסיים. על מנת לבצע בדיקה של שולי הרווח בעסק, חלקו את הרווח הנקי בסך ההכנסות.

 

 

חקר מתחרים

מחקר מתחרים הוא היבט חשוב בכל הקשור תכנון עסקי ופיתוח אסטרטגיה, מאחר ובאמצעות ניתוח של חקר המתחרים ניתן לקבל החלטות המבוססות על הביקוש בשוק, מגמות השוק והחוזקות והחולשות של המתחרים. בכך, ניתן יהיה לפתח אסטרטגיות יעילות לצמיחה ורווחיות. בנוסף, מחקר מתחרים יכול לעזור לכם להבין את אסטרטגיות התמחור של המתחרים, כולל איך הם מתמחרים את המוצרים והשירותים, ואילו הנחות או מבצעים הם מציעים. באמצעות המידע הזה תוכלו לפתח אסטרטגיות תמחור שהן תחרותיות יותר, ובכך יכולות להניב את היכולת להגדיל את הרווחים וליצור איתנות פיננסית המבוססת על חקר שוק מקיף.

זיהוי הזדמנויות צמיחה

בשוק תחרותי, צריך תמיד לבחון את אפשרויות הצמיחה של העסק, החל מהרחבה של היקף השירות ועד לחדירה לשווקים חדשים. באמצעות תוכנית אסטרטגית נכונה ניתן לבחון את האפשרויות הללו, כחלק מהבנה כי באמצעות צמיחה ניתן יהיה לא רק להגדיל את הרווחיות, אלא לייצב את העסק. באופן שמשקף את הצרכים הנדרשים ולוקח בחשבון את תנאי השוק.

לסיכום

בדיקת הכדאיות הכלכלית של בית העסק היא הכרחית בעבור כל בעל עסק, מאחר ועסק שלא מנוהל באופן נכון עשוי להוביל להפסדים כבדים, עד לכדי סגירת העסק. על כן, רצוי לבצע את הפעולות כבר עכשיו, מתוך מטרה לשמור על תזרים חיובי.