עמותה מורכבת ממספר אנשים שחברו יחדיו בכדי לקדם מטרה, כאשר לשם כך נדרשת פעולה מקדימה ויישור קו – יש צורך להירשם בפנקס העמותות ולהתנהל בהתאם לחוק העמותות. תמונת המצב היא שמדי שנה נרשמות כ1,700 עמותות חדשות (פחות או יותר), וכל אחת כוללת את שלושת הנדבכים הבאים: אספה כללית, ועד מנהל וועדת ביקורת. מדוע אנשים טורחים להקים עמותה? כיוון שעמותה זכאית לקבל תמיכה מטעם המדינה, עובדה שמקדמת באופן משמעותי שלל מטרות חשובות.
כל זאת ועוד
האם רק צריך להירשם בפנקס העמותות? ובכן ברור שלא, אלא מדובר בהתנהלות מעט יותר מורכבת. מייחלים לפתוח עמותה? לפי מתן דהן רצוי להתנהל באופן הבא: ראשית מוודאים שהעמותה מכילה לפחות כ7 חברים, לאחר מכן צריך לפתוח תיק מוסד ציבור במס הכנסה (על מנת להשיג פטור ממס הכנסה עבור ההכנסות), ובין לבין צריך למלא אינספור טפסים. מה עוד? צריך לבחור כ3 שמות לעמותה (על מנת שלרשם העמותות יהיו אופציות) והכרחי לעצור ולהגדיר נכונה את מטרת העמותה . כמו כן, רצוי לחבור לעו"ד בכדי לחתום על ההצהרה בדבר זהות המייסדים (עליהם להוכיח שאין להם הרשעות פליליות) וכמובן שיש לשלם אגרת רישום, אותה גם כן מצרפים לבקשה.
מילוי טפסים
מה עוד מציין מתן דהן? שחשוב למלא כראוי את שלל הטפסים, וזאת כי מילוי שגוי יוביל לסחבת – הרשם יחזיר את הטפסים, עובדה שתצריך לחזור על סך התהליך מחדש, וכיוון שזמן הרישום נע בין 10 ל21 יום, הרי שמדובר בזמן יקר שפשוט הולך לאיבוד. אי לכך שווה לקבל עזרה מקצועית, או לפחות לברר היטב אודות ההתנהלות.
קבלו החלטה – ע"ר או מלכ"ר
יש שאלות? מתן דהן ממליץ להרים טלפון ל"מחלקת רישום עמותות". בנוסף, מוטב להצטייד בחוברת "ניהול תקין של עמותות" ולעקוב אחר הסעיפים. כמו כן, חשוב להבין האם עומדים להיות ע"ר או מלכ"ר, משמע חשוב להבין האם מבקשים להיות עמותה רשומה, או לחלופין מוסד ללא כוונת רווח. מהו ההבדל? ובכן בעיקרון כל ההכנסות של מלכ"ר פטורות ממע"מ, בעוד שעמותה רשומה כן צריכה לשלם מע"מ, ולו על חלק מההכנסות.
דגשים חשובים:
- כתובת – הכתובת של העמותה צריכה לכלול הסכמה של בעל הכתובת, היא צריכה להיות בארץ והיא צריכה להיות שייכת לאחד מהמייסדים.
- תקנון – כל עמותה מחויבת בתקנון, ואילו באתר הרשם מחכה "תקנון מוכן", בו ניתן להוסיף סעיפים ייחודיים. כמו כן, התקנון צריך לכלול סעיפים שדנים באי חלוקת רווחים (ובהימנעות מטובות הנאה) לחברי העמותה, אם בעת פעילות ואם לאחר פירוק העמותה.
- מטרת העמותה – על מטרת העמותה להיות ברורה וברת יישום, וכמובן שהיא אינה יכולה להפלות או להיות פוגענית. כמו כן, טוב לדעת שבהמשך יתאפשר לשנות את המטרה – בצמוד לאישור רשם העמותות.
- דמי רישום – את סך המסמכים רצוי לשלוח לרשם העמותות בליווי שובר תשלום חתום. את דמי הרישום משלמים בבנק, או בבנק הדואר.
טיפ לדרך
לבסוף נציין שלאחר שהעמותה קיימת יש להתחיל להזרים אליה תקציבים וכיוון שהיא ממש חדשה, רצוי שלא להתמקד רק בגיוס משאבים מקרנות (נוטים לתרום לעמותות יותר ותיקות), אלא מוטב לשקול מימון המונים ולהרים פעילויות מניבות.